fbpx
Young Perfect Young Perfect

076 520 29 33

Consumenten zijn meer en anders gaan eten; een ontwikkeling die zich voornamelijk positioneert binnen het Randstedelijk gebied. Er wordt niet meer op 3 momenten gegeten. Inmiddels kent een dag namelijk maar liefst 7 eetmomenten. Tevens vindt er een verschuiving plaats van food service naar food retail. Om hier op in te spelen heeft Young Perfect het BAR concept ontwikkeld, waar de saladBAR een onderdeel van uitmaakt.

De saladBAR speelt met haar opvallende en professionele setting, POS inzet en merkambassadeurs in op een belangrijke invloed factor binnen het koopgedrag van de gemiddelde Nederlandse consument: beleving. Uit onderzoek van Nielsen blijkt namelijk dat consumenten beleving in supermarkten belangrijker vinden dan prijs. Daarnaast wil de gemiddelde shopper graag geholpen worden in haar keuze voor een maaltijd, en maakt 70% tot 80% (GfK) van de shoppers hun keuze voor producten steeds vaker op de winkelvloer.

Binnen het saladBAR concept worden shoppers verrast met een gratis Salad to Go zodra zij een fles olijfolie van Bertolli aankopen. Deze salades werden ter plekke voor de consument samengesteld op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Het uiteindelijke doel van de saladBAR? Consumentengedrag beïnvloeden door te helpen in de maaltijdkeuze en het stimuleren van de lange termijn verkoop (uplift) voor de deelnemende merken.

 

Het resultaat van de activatie?

  • Mei tot en met oktober 2017
  • 25 winkels, 3 dagen per winkel
  • 200.000 shoppers bereikt
  • 5.320 blije proevers
  • 85% van de weekverkoop is gegenereerd tijdens de activatie dagen
  • 429% stijging in verkoop tijdens de activatie week versus reguliere rotatie
  • 6% stijging in lange termijn verkoop

fMRI onderzoek

Voorafgaand aan de activatie is er een onderzoek gestart door middel van neuromarketing om na te gaan welk actiemechanisme het beste werkt. Hiervoor werd de samenwerking opgezocht met o.a. Roeland Dietvorst en Nienke Tjalma van neuromarketing onderzoeksbureau Alpha.One, Laurens Sloot en Marcel van Aalst van EFMI Business School en deOleo.

We hebben de invloed van verschillende prijsmechanismes op koopintentie getest met behulp van een hersenonderzoek (fMRI). Proefpersonen kregen 6 verschillende stimuli te zien terwijl de hersenactiviteit van de verschillende hersengebieden werd gemeten die voorspellend zijn voor koopgedrag. Uit het onderzoek is gebleken dat iets extra’s geven en de waarde daarvan benoemen beter werkt dan een price-off. Gedurende de looptijd van de saladBAR wordt dan ook het prijsmechanisme ingezet dat vanuit het ‘fMRI onderzoek’ als beste uit de bus kwam.


Bekijk hieronder een impressie van de saladBAR:

 

© 2018 - Young Perfect | Volg ons: