Young Perfect Young Perfect

076 520 29 33

Chiquita bananen en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geel en blauw, de legendarische Chiquita kleuren, maken samen tenslotte groen! Om haar duurzaamheidsbeleid extra onder de aandacht te brengen van de consument, voert Chiquita in de zomer van 2018 een brede campagne uit met een tweetal vooruitstrevende initiatieven: Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Onderdeel hiervan? Een reeks inspirerende winkelvloeractivaties: het Chiquita VR en AR spektakel.

Aan de basis van deze activatie? De samenwerking tussen Chiquita en Shazam, waarbij Chiquita bananen met Shazam stickers op de markt brengt. Een ogenschijnlijk vreemde combinatie, maar niets is minder waar! Iedere sticker verwijst namelijk naar één van de vijf delen van een VR-video die speciaal voor Chiquita is ontwikkeld. In iedere video staat een ander thema op het gebied van duurzaamheid centraal: onderwijs, milieu, mensen, kwaliteit en het oogsten van de bananen.

Een duurzame verbintenis

Het Chiquita VR en AR spektakel vindt plaats in 36 Albert Heijn XL winkels op primetime tijden op vrijdag en zaterdag; de ideale manier om direct een grote groep van maar liefst 750.000 consumenten te bereiken! De keuze voor Albert Heijn komt niet uit de lucht vallen. Als meest duurzame supermarkt van Nederland is deze namelijk een goede match met het duurzame karakter van Chiquita. Daarnaast biedt de activatie mogelijkheid tot het centraal stellen van de fruitcategorie bij Albert Heijn.

 

Waan je in Latijns-Amerika

Tijdens het Chiquita VR en AR spektakel kunnen shoppers terecht bij een setting waar beleving centraal staat. Middels de opvallende branding en aankleding met bananenplanten waan je je namelijk in de regenwouden van Latijns-Amerika, de locatie waar de Chiquita plantages zich bevinden. Massa second placement met Chiquita bananen maken het geheel compleet en zorgen voor extra verkoop van dit impuls product.

 

Virtual Reality & Augmented Reality

Gedurende de activatie wordt voor de eerste keer gebruik gemaakt van Virtual Reality én Augmented Reality tegelijkertijd. Virtual Reality, VR, simuleert een virtuele wereld die je als gebruiker via verschillende zintuigen kunt ervaren. Je kunt er rondkijken en soms ook bewegen en objecten in de ruimte manipuleren. Veel VR-omgevingen zijn visueel en auditief via speciale VR-brillen met ingebouwd geluid, of via een smartphone die je hier in klikt. Door je hoofd te bewegen bepaal jij waar je naar kijkt, hierdoor is de beleving intenser en lijkt het echt alsof je op de gefilmde plek aanwezig bent.

Augmented Reality, AR, is een beeld van de werkelijkheid waaraan elementen door de computer worden toegevoegd. AR voegt dus als het ware een laagje toe aan de realiteit. Gedurende de activatie uit zich dit via de Shazam stickers op de Chiquita bananen. Wanneer deze via de Shazam app gescand worden, ‘opent’ er een venster waarna de bijbehorende video begint te spelen.

 

 

VR & AR op de winkelvloer

Een groep van speciaal door Young Perfect getrainde merkambassadeurs neemt winkelend publiek tijdens de activatie mee in de wereld van Chiquita via een speciale VR-bril. Hier krijgen zij de volledige VR-video van Chiquita te zien; van plant tot klant! Circa 3.600 shoppers worden tijdens de activatie meegenomen in deze virtuele beleving.

Hiernaast worden shoppers geactiveerd om via de Shazam app zelf de Chiquita stickers te scannen. Hiermee kunnen zij ook via hun eigen smartphone de VR en AR elementen van Chiquita ervaren. Om tegemoet te komen aan niet-gebruikers van Shazam, is er weer nieuw leven geblazen in de welbekende QR-code. Smartphones beschikken tegenwoordig namelijk veelal over een camerafunctie die automatisch QR-codes herkent. Door de QR-codes bij de setting te scannen, kunnen shoppers automatisch de Shazam app downloaden om zo direct gebruik te maken van de AR en VR functies van Chiquita. Uiteraard kunnen zij deze virtuele reis ook thuis beleven op een moment dat het hen beter uitkomt door de sticker thuis te scannen.

 

Smakelijk!

Buiten de virtuele tour en AR ervaring, vindt er gedurende de activatie ook sampling plaats. Shoppers, zeker 150 per dag, krijgen de heerlijke Chiquita bananen te proeven, hét resultaat van de vele initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Gedurende de activatieweek geldt tevens een korting van 25% op de Chiquita bananen los middels een coupon.

 

 

© 2018 - Young Perfect | Volg ons: