Food Imagineer

Food is beleving. Food is emotie. De Food Imagineer brengt beleving in elk detail van jouw merk- of shopperactivatie. Denk niet alleen aan de perfecte receptuur en presentatie van een gerecht, maar ook aan de displays, demosetting en aankleding op de winkelvloer. Al die details van een activatie zorgen ervoor dat shoppen weer fun wordt.

We stellen graag aan je voor: Food Imagineer Alexander. Een strateeg die verbeelding en analyse, emotie en ratio samenbrengt in innovatieve activaties. Je zou hem al kunnen kennen van het Nationaal Food Congres, Salad in a Jar of van de Bouw je Burger campagne.

Waarom heeft Young Perfect een Food Imagineer?

‘Een merkbelofte is pas iets waard als die wordt waargemaakt. Dat is kracht van Young Perfect. Onze activaties op de winkelvloer toveren een merkbelofte om in een merkbeleving. Dáár ligt mijn focus: een activatie zo ontwerpen dat mensen positief worden geprikkeld.

Creativiteit ontstaat door de verbinding van verbeelding en analyse. Emotie en ratio. De linker- en rechterhersenhelft. Met een creatief concept raak je mensen in hun emotie en behaal je rationele bedrijfsdoelen.’

En jouw focus ligt vooral op koken, recepten en foodconcepten?

‘Dat zou je in eerste instantie vermoeden, hè? Maar weet je, shoppen en eten doe je met je hersenen. Het is een spel van de zintuigen en alle emoties, herinneringen, associaties en waarden die daarbij horen. Daarom moet een merkbelofte van een foodproduct in alles terug te vinden zijn: in de setting, de displays, slogans, symboliek en verpakkingen. In de receptuur, de receptkaarten, serviesgoed en kleding. En bovenal in het gedrag en de communicatie van onze merkambassadeurs met de klant. Dat design, dat totaalplaatje, moet kloppen, uniek zijn én opvallen. Pas dan kan je mensen raken en groeit merkvertrouwen en merkloyaliteit.’

Sommigen zien een Food Imagineer als veredelde kok…

‘Koken, proeven en verbeteren is natuurlijk een onmisbaar onderdeel van mijn vak. Maar een Food Imagineer is bovenal een trendwatcher, designer, projectleider, brand manager, communicatiekundige en instructeur.’

Waarom is food imagineering een kans voor de Nederlandse retail?

‘De markt verandert door sociale, financiële en technologische ontwikkelingen en is daardoor transparanter geworden. Dat maakt consumenten kwaliteit- en prijsbewuster dan ooit tevoren. Na zeven magere jaren groeit nu ook het consumentenvertrouwen en de koopkracht, terwijl we het druk, druk, druk blijven hebben. Gevolg: shoppers kiezen steeds vaker bewust voor een functioneel of fun shopmoment.

Retailers staan nu voor de keuze: ben ik een kwaliteitsdiscounter of bied ik premiumproducten en beleving op de winkelvloer? Kies je voor fun en beleving, dan is Food Imagineering een discipline die je nodig hebt om het rijke positioneringsgebied volop te benutten.’

Wat maakt een instore merkactivatie succesvol?

‘De uitdaging is om een tweedimensionale wereld om te toveren tot een tastbare wereld waarin klanten alles kunnen aanraken, proeven, voelen en zelfs ruiken. Waar ruimte is voor inspiratie en educatie, zodat de merkbeleving thuis gewoon nog doorgaat.

Daarom ontwikkelen we merkactivaties met een kloppend verhaal, vol speelsheid en interactie, die aantrekkelijk ontworpen zijn en inspelen op de leefstijl en behoeften van de shopper. Zo’n concept haalt de shopper even uit de dagelijkse sleur en brengt beleving terug op de winkelvloer.’

Benieuwd wat Young Perfect kan betekenen voor de merkbeleving van jouw product? We nodigen je graag uit voor een kijkje in de keuken.

  • Case: Food Imagineer
  • Case: Food Imagineer
  • Case: Food Imagineer
  • Case: Food Imagineer